
Een tijdje terug schreven wij een blog over influencer marketing. In deze blog bespraken we of influencer marketing ook past bij jouw bedrijf. Als je inmiddels de indruk hebt dat influencer marketing jou succes kan gaan opleveren, vraag je je wellicht af waar je moet beginnen. We kennen allemaal de negatieve verhalen die vaak in het nieuws geweest zijn: Influencers die volgers kopen, uit zijn op gratis producten en zo veel mogelijk betaalde opdrachten doen. Maar influencer marketing kan juist heel effectief zijn! Vandaag geven wij een aantal tips om de juiste influencer voor jouw campagne te vinden!
KEN JE IDENTITEIT
Mensen hebben een verlangen om zich te associëren met producten / merken / diensten / mensen die bijdragen aan een bepaalde uitstraling die voor hun belangrijk is. Die uitstraling is vaak gelinkt aan een behoefte om bij een bepaalde groep mensen te horen. Daarom is het belangrijk om voor jouw merk een sterke identiteit te hebben: Een herkenbaar profiel! Denk hierbij aan consistentie over alle kanalen. Het is belangrijk dat je overal jouw identiteit uitstraalt. En ook heel belangrijk: Dat dit aansluit op wat jouw doelgroep zoekt.
Zorg dat je heel goed weet wat jouw identiteit is, wat je wilt uitstralen en waar je voor staat! Zorg vervolgens dat de influencer die je zoekt, hier ook op aansluit. Je wilt wel dat de volgers van de influencer zich zullen herkennen in jouw identiteit. En dat de content van de influencer over jouw dienst of product, ook aansluit op jouw boodschap.
Meer weten over identiteit? Download onze whitepaper!
KEN JE DOELGROEP
Dit is een inkoppertje en kom je heel vaak in "top-lijstjes" tegen. Toch kunnen we deze niet uit de lijst laten. Het sluit aan op ons eerste punt: "Ken je identiteit". Zorg dat je heel goed weet wie je met jouw campagne wilt aanspreken. Vervolgens wil je dat de influencer die jij kiest, deze mensen bereikt. Het liefst bereikt de influencer het deel van jouw doelgroep dat jij zelf nog niet bereikt/ kunt bereiken. Maar deze mensen moeten wel tot jouw doelgroep horen!
Zorg dus ook dat je potentiële influencers hiernaar vraagt: Hoe groot is hun bereik, wat typeert hun volgers? Zo kun je bekijken of dat aansluit op de mensen die jij wilt bereiken.
AUTHENTICITEIT
Een volgende tip: Let op de authenticiteit van de influencer. Hiermee bedoel ik verschillende dingen.
- Bekijk of de influencer een eigen kenmerkende stijl heeft (uiteraard moet deze aansluiten op jouw identiteit, maar de influencer moet wel een eigen stijl en identiteit hebben). Hierdoor komt de content over jouw product ook echt authentiek over.
- Bekijk wat de influencer post: Krijg je een goed beeld van de influencer (zijn het persoonlijke posts en gesponsorde posts?), of kijk je alleen naar een pagina/ website/ kanaal met gebundelde sponsoringen? Bekijk hier goed of de influencer authentiek overkomt.
INTERACTIE EN CIJFERS
Vraag de influencer naar cijfers. Je wilt weten wat het bereik is van de website of het social media kanaal, maar ook de engagement rate, en het eventuele succes van eerdere gesponsorde posts. De engagement rate is belangrijk om na te gaan hoe betrokken de volgers zijn. Als je een influencer op Instagram ziet met 10.000 volgers en maar 30 likes per foto, zijn de volgers niet betrokken. Ga op zoek naar iemand meer veel engagement en een leuk bereik. Ik wil hiermee niet zeggen dat je voor de grootste influencer moet gaan: Micro influencers zijn ook heel waardevol! Ga op zoek naar de beste combinatie voor jou: Iemand met een bereik in jouw doelgroep (Dat bereik kan wat kleiner zijn, als het maar effectief is en voor jou loont) en een goeie engagement rate.
MAAK GOEIE AFSPRAKEN
Spreek heel duidelijk af wat jullie verwachtingen zijn. Wat ben jij bereid om te betalen voor de content van de influencer? En wat krijg je daarvoor terug. Zet op papier wat je zult krijgen: Is het 1 post in Instagram stories? Of een foto op de Instagram feed? Word je genoemd in een video? Of wordt er een heel artikel geschreven over jouw product? Spreek goed af wat de verwachtingen zijn voor de content en wat het verwachte bereik is. Vraag ook om een rapportage achteraf om te weten wat het resultaat was. (Zodat je het ook met je eigen cijfers kun vergelijken).
Denk op het gebied van content overigens niet alleen aan reviews of Instagram foto's. Een influencer kan ook iemand zijn met heel veel kennis over jouw product(groep). Je kunt bijvoorbeeld ook samen een whitepaper schrijven.
Hopelijk ben je met deze tips al een beetje op weg! Kun je wel wat persoonlijke hulp gebruiken bij het vinden van de juiste influencer? Wij helpen je graag!