Happy - Pexels

Klaar voor 2020

Ben jij al klaar voor 2020? Het einde van het jaar nadert weer! Dit het moment om even terug te blikken en vooruit te kijken! Hoe was jouw 2019? Heb jij al je sales en marketing doeleinden gehaald? Vandaag kijken we vooruit én een klein beetje terug. Want door naar het afgelopen jaar te kijken en ervan te leren, wordt 2020 nog succesvoller! Zo zorgen dat we samen startklaar zijn voor 2020. Want een goede start, is het halve werk! 

Een terugblik

Laten we starten met een terugblik. Pak papier erbij of, als je papierloos werkt, een laptop/tablet of mobiel waarop je wat dingen kunt noteren. Start met het opschrijven van wat je (marketing/ sales) doelen waren aan het begin van het jaar. Heb je toen geen doelen gesteld? Bedenk dan wat je dit jaar graag had willen bereiken!

Kijk vervolgens naar de doelen die je hebt opgeschreven en bekijk waar je nu bent. Bekijk deze doelen nu op 2 manieren: Schrijf eerst per doel op, in 3 woorden, wat je gevoel er nu bij is. Schrijf er vervolgens ook bij of je doel meetbaar is en haalbaar was. Het maakt niet uit of je je doelen behaald hebt of niet. Het gaat er voor nu om dat je terugblikt op je aanpak & strategie.

Doelen!

We gaan nog even verder praten over doelen. Nu over de doelen voor 2020. Leer van wat je in gedachte had voor 2019 en vorm nu je doelstellingen voor 2020. Dit mag precies hetzelfde zijn, maar kan ook volledig afwijken. Wees ambitieus, maar ook realistisch. Waar wil jij je je echt op focussen? En probeer ook concreet te zijn. Schrijf niet alleen als doel op “meer sales”. Probeer specifieker te zijn. (Kun je een doel stellen per maand, per kwartaal?)

Strategie

Nu is het tijd om na te denken over je strategie! Zorg dat je eerst je identiteit helder hebt. Je identiteit is de basis van je marketing en sales strategie, dus dat wil je goed hebben staan. Beschrijf deze ook in je marketingplan. Meer lezen over identiteit? Download dan onze gratis whitepaper!

  • In je strategie leg je ook vast welke kanalen je wilt gebruiken, wat je contentstrategie is en wie er tot je doelgroep behoren. Kijk nu naar je strategie van afgelopen jaar.
    Bekijk waar je wilt:
    Veranderen: Wat heb je afgelopen jaar gedaan wat niet zo fijn ging en wil je nu veranderen? Of welke kanalen zijn zodanig veranderd dat jij je strategie ook moet aanpassen?
    Aanvullen: Waar wil je meer van doen? Wat kun je aanvullend doen? Als je merkt dat Instagram posts bijvoorbeeld goed gaan, kun je je strategie uitbreiden door ook met IGTV te gaan werken.
    Loslaten: Wat was dit jaar niet zo succesvol? Of wat past er toch niet zo bij jou? Laat dit los en concentreer je op andere dingen!
    Introduceren: Welke nieuwe dingen wil je in 2020 gaan uitproberen?

Leg het vast

De mogelijkheden voor marketing en sales zijn eindeloos! Dat is mooi, maar ook moeilijk. Want waar moet je beginnen en hoe zet je een online strategie op? En wat levert het op? Leg je doelen, identiteit en strategie vast in je marketingplan voor 2020. Zo heb je altijd iets om op terug te grijpen en iets dat je zal leiden door het jaar heen. Geen moeilijke keuzes meer: Gewoon bepalen of iets wel of niet in je marketingplan past!

Kun je wat hulp gebruiken? Wij zijn er om je te helpen, koers te bepalen en je online strategie te verbeteren. Met als doel uiteraard om uiteindelijk jouw klanten beter te vinden en bereiken. Samen kijken we naar jouw doelen en wat werkt voor jouw bedrijf. We helpen je met prioriteiten te stellen en richting te kiezen. Zodat jij daarmee verder kunt en online optimaal resultaat gaat behalen voor jouw bedrijf.

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Stuur dan een mailtje naar info@morse-digital.nl of gebruik ons contactformulier.