
Ken je dat gevoel? Je hebt een nieuw product of een aanbieding en je werkt hard en lang aan een campagne. Je wilt je product natuurlijk promoten en zorgen dat iedereen dit wil kopen. Na veel moeite zet je alles live! Maar als je dan uiteindelijk naar de resultaten van je campagne kijkt, had je er toch wat meer van verwacht. Het valt een beetje tegen. Hoe komt het dat de ene campagne uitstekend loopt, terwijl bij de andere resultaten achter blijven? Vandaag bespreken we met jou 5 dingen die ervoor kunnen zorgen dat je campagne niet aanslaat zoals jij dat had gehoopt.
1. JE DOELGROEP IS NIET JUIST
Een belangrijke reden dat je campagne niet lekker liep, kan zijn dat je niet de juiste doelgroep hebt aangesproken. Bedenk voor een campagne wie je wilt aanspreken. Zet bijvoorbeeld persona's op. Probeer zo specifiek mogelijk te bedenken wie jij wilt bereiken. Wie zal er echt geholpen zijn met jouw product en wie zal het willen aanschaffen? Als je dat helder hebt, ben je al aardig op weg.
Maar dan begint het volgende werk: Stem je campagne ook helemaal af op die doelgroep. Weten wie je wilt bereiken is 1 ding, maar zorg dat je ook weet hoe en waarmee je je doelgroep kunt bereiken. Denk hierbij aan het schrijven van teksten met de juiste 'tone of voice', foto's en manier waarop je jouw product promoot.
Als jouw campagne niet uitkomt bij jouw doelgroep, of niet aansluit, loop je veel mis. De mensen die jouw product willen kopen, horen of zien immers niet eens dat het er is! Of de boodschap komt niet bij hen binnen. Dan sta je al met 1-0 achter.
2. JE ZET DE VERKEERDE KANALEN IN
Dit sluit direct aan op mijn vorige punt. Als je weet aan wie je campagne gericht is, denk dan ook na over welke kanalen hierbij het beste aansluiten én voor welke kanalen jouw product het meest geschikt is (waar komt jouw campagne het meest tot zijn recht).
Bedenk goed welke kanalen je inzet, en bekijk waar de kwaliteit van deze kanalen ligt. Je kunt ervoor kiezen om online te adverteren of via geprinte media. En als je bijvoorbeeld adverteert op social media, kies je dan voor Facebook, Instagram, Linkedin of een ander kanaal? Elk kanaal heeft een bepaald doel en ook een eigen doelgroep die er gebruik van maakt. Maar elk kanaal biedt ook andere mogelijkheden om de content op te posten of te adverteren.
Als je niet de juiste kanalen inzet, zul je geen optimaal bereik hebben en zo klanten mislopen.
3. ONVOLDOENDE BEREIK
Dat brengt mij meteen op punt 3. Als je campagne niet genoeg bereik heeft, zal ook het succes uitblijven. Probeer dus, bij het opzetten van je campagne, te bedenken hoe je je bereik zo groot mogelijk kunt maken.
Je kunt hierbij aan meerdere dingen denken: Als je gaat adverteren, vraag je dan af wat je doel is: Wil je dat zoveel mogelijk mensen de advertentie zien, of wil je zoveel mogelijk clicks of e-mailadressen? Stem op basis daarvan je bereik af, zodat je de juiste mensen bereikt en meer resultaat boekt.
Ook als je niet adverteert, maar gewoon content post op je website, in je nieuwsbrief of op social media, bedenk je dan hoe je je bereik kunt vergroten. Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld om reacties vraagt (Meer reacties en likes op social media = groter bereik). Of zorg voor een leuke post die jouw volgers willen delen. Als je je campagne opzet en je content schrijft, bedenk je dan hoe dit jou zal helpen een groot bereik te krijgen. Zorg ervoor dat mensen over je gaan praten en jouw campagne willen delen.
4. JE CALL TO ACTION IS ONDUIDELIJK
In je campagne, wil je iets van mensen. Dat ze jouw product kopen. Of zich inschrijven voor een webinar. Of hun e-mailadres invullen voor meer informatie. Je wilt mensen aanzetten tot een actie. Dit is wat we noemen een 'call to action'.
Zorg dat je altijd een heldere call to action hebt. Als jij niet helder hebt wat je verwacht, zullen jouw lezers ook niet weten wat ze moeten doen. Zorg daarom dat ieder onderdeel van je campagne (een tekst, een post op social media, een mailing, een advertentie) een duidelijke call to action heeft. Denk hierbij niet alleen aan tekst, maar ook aan de manier waarop je call to action eruit ziet. (Een button, een foto, een tekst in andere kleur etc).
5. JE LANDINGSPAGINA HEEFT VERBETERING NODIG
Het laatste punt dat we vandaag bespreken, is je landingspagina. Vaak heeft een campagne ook een landingspagina op de website. Je vraagt mensen in je mailings of advertenties om door te klikken naar de pagina met jouw product of aanbieding.
Een landingspagina is een belangrijk onderdeel van je campagne. Je potentiële klant is al zo ver gekomen. Nu dat je je klant op je website hebt, wil je natuurlijk ook verkopen! Zorg daarom dat je landingspagina overtuigend is en dat het aanschaffen van jouw product of het inschrijven een gemakkelijk proces is. Een goeie landingspagina schrijven is een kunst zorg dat je hiervoor voldoende tijd uittrekt.
CAMPAGNE OPZETTEN?
Ik hoop dat je aan de slag kunt met deze 5 tips! Wil je liever dat wij met je meekijken? Of wil je samen een campagne opzetten? Dat kan! Neem dan contact met ons op!
Wil je nog een stap verder gaan en kijken naar hoe je klanten op die op je landingspagina zijn geweest daarna nog kunt bereiken (retargetting) of hoe je je verkoop proces online (je salesfunnel) kunt verbeteren? Ook daarin kijken we graag met je mee!