
Heb jij al een Instagram account voor je bedrijf of wil je er een account voor gaan opzetten? Zorg er dan voor dat je je strategie helder hebt. Instagram is veel meer dan alleen een foto wall. Als je succes wilt behalen met Instagram heb je meer nodig dan een account en wat foto's om te posten. je vraagt je nu misschien af, waarom zou ik mijn tijd steken in het uitschrijven van een strategie voor Instagram? Ik heb het al zo druk! Ik plaats gewoon interessante foto's en dan volgt de rest vanzelf. Zo werkt het niet helemaal. Vandaag vertellen we je het belang van een Instagram strategie.
WAAROM?
In een Instagram strategie plan leg je vast waarom je een account aanmaakt. Je start niet zomaar met Instagram. Jouw tijd is waardevol en je wilt je focussen op de juiste dingen. Als je weet waarom je hieraan begint en dit ook vastlegt, vormt dit een leidraad die je altijd kunt volgen. Je kunt met al je content terug naar jouw 'waarom' en zo verlies je je doel niet uit het oog!
Als jij niet weet waarom je iets post, wat moeten jouw (potentiële) volgers dan van jouw content denken? Wat levert het hen op? Je geeft ze geen reden om jou te volgen. Met een heldere Instagram visie, weet je altijd wat je wilt bereiken en stem je daar je content op af!
WIE?
In een Instagram strategie leg je vast wie jouw doelgroep is. Wie wil jij graag bereiken? Wie denk je dat interesse heeft in jouw content? Naast jouw 'waarom' geeft de 'wie' richting aan wat je post en ook wanneer je post. Als je niet nadenkt over voor wie je post op Instagram, doe je dit voor iedereen en niemand. Hierdoor zullen mensen je sneller ontvolgen. Want wellicht spraken een aantal foto's hen aan, maar andere content die je post past helemaal niet bij hen. Hierdoor zul je geen vaste groep volgers creëren, maar eerder losse volgers en ontvolgers, waardoor je minder succes zult boeken. Het opzetten van een strategie geeft je inzicht in voor wie je post en zorgt ervoor dat jij hen ook zult bereiken.
WANNEER?
Post jij een foto gewoon wanneer je zin hebt? Of heb je een vaste dag om te posten omdat jij dan tijd hebt? Voor een Instagram strategie denk je na over wanneer je post. Als je hier goed invulling aan geeft, bereik je een optimale groep volgers en zorg je dat jij altijd op tijd bent met jouw content. Goede content op een goed moment zorgt voor grotere successen.
Leer bijvoorbeeld wanneer jouw doelgroep online is en post op die momenten. Maar vraag je ook bijvoorbeeld af: Welke timing heeft de meeste impact. Stel je gaat naar een evenement en je wilt daarover posten. Wat is het meest effectief? Voor het event een post maken, zodat iedereen weet dat jij er zult zijn? Of wil je je juist live gaan tijdens het event? Dit leg je allemaal vast in je Instagram strategie, zodat je zorgt dat jij altijd spot on bent met de timing van jouw foto's.
WAT?
Wat je post is heel belangrijk. Ik heb het dan niet alleen over welke foto en welke filter. Maar ook over de manieren waarop je Instagram inzet. gebruik je stories, live videos en Insta TV? Licht je je stories uit? Of houd je het alleen bij foto's op je wall?
En de content die je post, hoe wissel je dat af? Welke foto's combineer je met wat voor soort teksten? Als je dit afstemt op de eerder genoemde punten en vastlegt in jouw Instagram strategie, heb je een goede basis voor jouw content. Dit scheelt je veel tijd en zorgt voor een consistent en duidelijk Instagram profiel.
Er zijn nog meer redenen om een Instagram strategie te schrijven.
Laat de belangrijkste reden zijn dat je met een strategie een goede basis hebt voor succes! Je hebt iets om op terug te vallen en hoeft niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden.
Kun je onze hulp gebruiken bij het opzetten van jouw Instagram strategie? Neem dan contact met ons op!