Influencer marketing

Influencer marketing: Past het bij jouw bedrijf?

Influencer marketing. Ben je er al mee bekend? Wellicht heb je er al ervaring mee, of denk je erover na. Bij het woord influencer denk je al snel aan mooie Instagram accounts met heel veel volgers. Maar influencer marketing is veel meer dan dat.
Omdat ik zelf bekend ben met beide kanten van influencer marketing (influencer zijn en influencers vinden) help ik je vandaag op weg! Past influencer marketing ook bij jouw bedrijf?

B2B & B2C

Laten we starten met het type bedrijf dat je hebt! Of je nou een B2C of B2B bedrijf hebt, influencer marketing kan voor beide toegevoegde waarde leveren.
Een influencer kan iemand zijn die staat voor jouw doelgroep (en wie dus jouw product zou kunnen kopen). Maar een influencer kan ook een expert zijn op het gebied van de dienst of het product dat jij aanbiedt. Een influencer hoeft dus niet per se een potentiële klant voor je te zijn, maar kan een expert zijn die jouw product aanbeveelt of uitlegt.
Hiermee zijn Influencers vor B2B en B2C van waarde. Zoek iemand die invloed heeft op jouw potentiële klanten. Of dit nu een expert is of een consument: Zo lang het maar bij jouw bedrijf past.

Vorm

Influencer marketing kun je op vele manieren inrichten. Wellicht heb je het gevoel dat het niet bij jou past, maar mijn advies is: Kijk eens naar jouw branding en USP’s (Unique Selling Points). Op welke manier kun je jouw product promoten? Als je daar een idee van hebt, kun je ook bepalen op welke manier je samen kunt werken met een influencer. Kijk dus niet eerst naar allerlei influencers die je ziet voorbij komen, maar kijk naar wat jij nodig hebt.
Een influencer campagne bestaat niet per se uit een foto op Instagram. Je kunt ook samen werken voor een mooie blogpost, een evenement samen organiseren, samen een workshop houden en nog veel meer! Blijf vooral dicht bij de identiteit van jouw bedrijf.

Campagne

Door influencer marketing te gebruiken tijdens je campagnes of tijdens de lancering van een nieuw product, zorg je voor extra aandacht. Heb je een aanbieding of organiseer je een webinar? En heb je al social media content bedacht en advertenties opgezet? Hier kun je ook influencer marketing op aan laten sluiten.

Gebruik het als manier om meer aandacht te creëren voor jouw campagne. Of juist om de autoriteit te claimen over een bepaald onderwerp of in een specifieke product groep. Influencers kunnen dingen over jou zeggen, die je lastiger over jezelf kunt zeggen.
Door hun mening erbij te betrekken, komen je advertenties en content uitingen nog sterker over. Het geeft je bovendien een bron om naar te verwijzen. (Wil je weten of mijn product werkt? X vertelt het je!)

Netwerk

Vraag je ook af of hoe groot jouw netwerk is en hoe je dat zou kunnen uitbreiden. Ga eens op zoek naar de mensen die je nog niet bereikt, maar die je graag zou willen bereiken.
Bekijk bijvoorbeeld eens Instagram, Facebook, Twitter en/of Linkedin. Kun je een rode draad vinden in de mensen die je nu nog niet bereikt, maar wel graag als klant wilt? Samenwerken met iemand die hen al in zijn of haar netwerk heeft kan een slimme zet zijn!
Kijk eens naar je eigen bedrijf, je campagnes en je netwerk. En vraag je dan af hoe je dit zou willen groeien. Vind je het lastig om te bedenken hoe je met een influencer zou kunnen samenwerken of weet je niet zo goed waar je influencers kunt vinden? Wij denken graag met je mee! Neem contact met ons op, wij helpen je graag met het opzetten van een influencer marketing plan.