
Ik weet niet of dit ook voor jullie geldt maar ik vind identiteit & de waarde van identiteit mateloos interessant. De invloed die een goede branding kan hebben is groter dan je denkt. En dit wordt ook volop ingezet in de marketing wereld.
Hoe meer je erop gaat letten hoe vaker je het belang voor mensen hiervan ook terug ziet komen, het zit in de kleinste dingen.
En de invloed is enorm!
Natuurlijk verschilt dit per persoon, maar ik merk dat ook ik mij laat strikken door de grote identiteitsval waar marketeers mee spelen!
HET VERLANGEN OM ERGENS BIJ TE HOREN
Mensen hebben een verlangen om zich te associëren met producten / merken / diensten / mensen die bijdragen aan een bepaalde uitstraling die voor hun belangrijk is. Die uitstraling is vaak gelinkt aan een behoefte om bij een bepaalde groep mensen te horen.
Vaak wordt dit geassocieerd met pubers die bij het juiste clubje willen horen, maar ook voor volwassenen speelt dit nog steeds een rol.
HET EFFECT VAN EEN STERKE IDENTITEIT
Laatst zag ik een programma op tv over voedsel, eigenlijk ook de trigger voor dit blog. Het ging over voedingstoffen en mythes en tijdens het programma deden ze verschillende testen om te kijken wat nou daadwerkelijk waar is. Natuurlijk blijkt driekwart onzin te zijn, dus al die rages rondom ‘gezond voedsel’ en gezonde tussendoortjes… het is niet slecht maar supergeweldig is het ook niet.
Rietsuiker, palmsuiker het blijft toch allemaal suiker!
Ik moest meteen denken aan de Groene Meisjes, net als veel anderen heb ik ook hun boeken gelezen. Ik heb de boeken van de Groene Meisjes niet, maar Rens Kroes is zeker op mijn boekenplank te vinden. Maar waarom heb ik juist die boeken gelezen en op de plank? De boeken van de Groene Meisjes zijn megaduur en gaan als zoete broodjes over de plank. De recepten bevatten fouten en de meiden hebben (zover ik weet) geen studies in de voeding, waarom doen zij het dan zo goed?
WAT DOEN ZIJ DAN GOED?
Zij weten hun identiteit heel sterk neer te zetten. Het gaat met name om groen. En voor veel mensen is dat op dit moment een hot topic. Sterker nog: Een topic waar zij zich mee willen linken. Zij willen ook dat anderen weten dat zij zich bezig houden
met een groen / gezond / gebalanceerd leven. En de Groene Meisjes stralen dit uit!
Hierbij gebruiken ze ook social media heel goed om zich te profileren.
Mensen willen dus graag dat anderen hun op een bepaalde manier zien, en dit proberen ze te bereiken door middel van de dingen die ze aanschaffen. Wanneer jij zorgt dat jouw merk of producten dit waarborgt dan zit je dus gebakken.
Vind je het ook een interessant onderwerp en wil je er verder met ons over doorkletsen? Stuur een berichtje!
Check ook onze andere blogs over identiteit en communicatie:
- Branding identity meer dan alleen kleurtjes
- Merk en identiteit
- Universele communicatie