Social Media account

5 Redenen om een zakelijk social media account te hebben

Een tijdje terug sprak ik met je over het wel of niet aanmaken van een social media account. Ik schreef het artikel naar aanleiding van een onderzoek van de Kamer van Koophandel en Universiteit Utrecht. We bespraken een aantal redenen waarom ondernemers ervoor kiezen om geen social media account aan te maken, of het account niet voldoende te benutten. Vandaag draaien we het om! We bespreken de redenen om juist wel voor een social media account te gaan.

1. Meer bekendheid

Naamsbekendheid is een goeie reden om een zakelijk social media account te maken. Door bijvoorbeeld aanwezig te zijn op Linkedin, Facebook of Instagram zorg je dat je bedrijf sneller gevonden wordt. Informatie is toegankelijker. En je hebt dus meerdere kanalen waarop (potentiele) klanten je kunnen vinden. Ook is het gemakkelijker om klant artikelen of informatie van jou te delen en aan te bevelen aan vrienden. Stel je verkoopt kleding. Iemand ziet een leuk shirt en laat je website aan een vriend zien. Dat is mooie reclame. Maar stel, je post dit shirt op Facebook en de klant die het shirt mooi vindt tagt wat vrienden erin. Mooie reclame + hun vrienden zien dit ook weer! Je bekenheid gaat zo veel verder.

2. Contact met je klant

Social media is een mooie manier om in contact te komen met je klant. Ook als je een fysieke winkel hebt, is het fijn om ook online je klant te kunnen aanspreken. Dit werkt 2 kanten op. Zoals ik al in mijn artikel met tips voor Facebook pagina aangaf, is social media niet alleen maar zenden. Je klanten reageren, denken mee, discussiëren: Ze laten van zich horen! Je komt er niet mee weg om alleen jouw boodchap op je pagina te zetten en weer verder te gaan. Zorg dus dat je interactie hebt met je bezoekers. Zorg dat mensen jouw content willen delen, vrienden willen taggen. Laat je volgers het werk voor jou doen! Post dus berichten die zorgen voor interactie. Biedt mensen iets om over te praten of om te reageren. En interacteer zelf ook met je klant!

3. Leer van de analytics

Van contact met je klant kun je leren. Alle social media kanalen bieden handige inzichten in jouw klant. Als je wat data hebt, ga er dan rustig voor zitten. Bekijk wat je ziet en vraag je af in hoeverre jij jouw online communicatie daarop ingericht hebt. Als je kijkt naar all data, vertelt dit hoe jouw klant jouw website en social media kanalen gebruikt. Zodra je meer weet over je klant, kun je dit gebruiken in jouw voordeel! (Lees ook mijn artikel: Data, wat moet ik ermee)

4. Adverteren! Sales!

Als je een zakelijk social media account hebt aangemaakt kun je ook aan de slag met adverteren. Zorg dat je interacteert met je klant en leert van je analytics. Als je weet wat je doelgroep is en wat je wilt bereiken kun je aan de slag! Met adverteren via social media kun je mooie resultaten behalen en inspelen op de behoefte van je klant. Je kunt meer sales generen. Maar je kunt ook zorgen dat je meer naamsbekendheid krijgt, of de interactie met je klant een boost geven?

5. Delen

Als je dat prettig vindt, is het hebben van een social media account ook prettig om wat van jezelf te laten zien. Of van je bedrijf natuurlijk. Bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen. Neem je klanten mee in wat ze niet op jouw website of in je winkel kunnen zien. Deel interessante informatie, nieuwtjes en vraag je klanten wat zij graag willen zien. Op je social media account kun je net wat sneller leuke berichtjes en nieuwtjes met je volger delen. Op die manier zorg je natuurlijk ook weer voor trouwere klanten!

Klinkt goed toch? Dit zijn mooie redenen om snel aan de slag te gaan. Maar natuurlijk snappen we ook dat je tegen dezelfde dingen aan kunt lopen als andere ondernemers. Heb je het idee dat je meer kennis nodig hebt van social media accounts? En wil je weten wat bij jou past? Wij kunnen je helpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.