
Veel ondernemers hebben een zakelijk social media account. Als je het account hebt, dan begint het pas echt: Wat ga je ermee doen en hoe zet je het in? Social media kan veel voordelen hebben, mits je het op de juiste manier inzet. Maar soms kiezen ondernemers er ook voor om geen social media account aan te maken. De Kamer van Koophandel heeft onlangs samen met Universiteit Utrecht onderzoek gedaan naar het gebruik van social media onder ondernemers. Daaruit blijkt dat 2 op de 10 ondernemers nog geen zakelijke social media account heeft. Daarnaast zijn ondernemers over het algemeen nog niet heel tevreden over de manier waarop zij social media inzetten voor hun bedrijf. Zij geven het gemiddeld een 5,5.
Wat maakt social media moeilijk?
Wij vroegen ons natuurlijk direct af, waar de problemen dan liggen. Waarom kiezen sommige ondernemers ervoor om geen social media te gebruiken? En waarom waarderen ondernemers die de kanalen hebben opgezet, het resultaat zo laag? Het onderzoek zegt daar het volgende over:
“Alle ondernemers lopen aan tegen tijdgebrek bij het inzetten van social media. De groepen die weinig doen met social media (in totaal 89% van de ondernemers) geven daarnaast aan dat hun gebrek aan kennis een belemmering is, terwijl de actievere gebruikers (in totaal 11% van de ondernemers) een gebrek aan budget als belemmering noemen om meer met social media te doen.”
TIJDSGEBREK
Tijdsgebrek is een belangrijke reden voor veel ondernemers om geen social media strategie op te zetten. Dat is begrijpelijk, want het kan best tijdrovend zijn. Een social media strategie omvat veel meer dan alleen het opzetten van een Instagram, Twitter, Facebook of LinkedIn account. Het echte werk begint dan pas.
Als je niet helemaal helder hebt, wat je precies wilt bereiken en wat de beste manier is om dat te doen, kan het zomaar dat je veel te veel tijd kwijt bent met uitzoeken en uitproberen. Vaak kan het beter en effeciënter. Je kunt natuurlijk ook je social media strategie uitbesteden. Maar let wel: Als je je social account aanmaakt: zorg dan ook dat je een strategie hebt, of dat je het hebt uitbesteed. Een verwaarloosd social media account doet je zeker geen goed.
KENNIS
Gebrek aan kennis hangt vaak samen met tijdsgebrek. Gebrek aan kennis zorgt ervoor dat je meer tijd kwijt bent met het onderhouden van je social media kanalen (Want je bent je niet bewust van wat er allemaal kan en hoe je je doel het snelste kunt bereiken). Andersom zorgt tijdgebrek ervoor dat je je onvoldoende kunt verdiepen in wat social media te bieden hebben. Al snel zit je dan in een visueuze cirkel.
Maar deze is goed te doorbreken: Je kunt natuurlijk je social media uitbesteden. Dat lost meteen je tijdsgebrek op. Maar je kunt er ook voor social media consultancy kiezen. Laat je adviseren in wat het beste past bij jou en je bedrijf. En de manier waarop je dat het snelste kunt toepassen. Op die manier heb je de nodige kennis in huis (Maar sla je lekker over wat je niet nodig hebt) en kun je het toch zelf doen! Hulp nodig? Wij kunnen je in beide gevallen helpen! Stuur ons een mailtje via ons contactformulier.
WAAROM ZOU IK EEN SOCIAL MEDIA ACCOUNT MAKEN?
Wellicht denk je nu: Oke ik weet niet zo veel van social media. En ik heb er ook geen tijd voor. Maar waarom zou ik eigenlijk? Social media past helemaal niet bedrijf. Of: Mijn concurrenten gebruiken het ook niet. Of je vraagt je gewoon af wat het voor jou oplevert.
Vraag jij je dit af? Houd dan onze website in de gaten! Binnenkort heb ik een artikel voor je met redenen waarom een social media kanaal voor je bedrijf heel zinvol is!