
Bij branding en online identiteit denken veel mensen vaak aan kleuren en foto’s. Logisch! Dit is immers wat mensen gelijk opvalt en aanspreekt. Het oog wordt meteen getrokken door foto’s. Met name wanneer er mensen op staan. Het gevoel en de uitstraling van de foto’s die jij op jouw website en in je online en offline communicatie gebruikt zijn dus ook heel erg belangrijk. Het zorgt voor een connectie met je (potentiële) klant. Deze eerste indicators zijn dan ook vaak hetgeen wat je een bepaald gevoel en idee geeft bij bijvoorbeeld een website. Maar dit geldt eigenlijk voor alle visuele uitingen. Zonder nog een woord te lezen krijg je al een bepaald gevoel bij een merk en de branding.
Hoewel dit dus een belangrijk aspect is van je communicatie, bestaat je online identiteit uit veel meer!
BELANGRIJKE ELEMENTEN VAN ONLINE IDENTITEIT
Ik noemde net al de foto’s en kleuren die je gebruikt, maar er zijn nog veel meer elementen die van invloed zijn op de associatie en beleving die mensen met jouw merk hebben. Een paar voorbeelden hiervan zijn:
- lettertype gebruik
- woordgebruik en de manier waarop je je (potentiële) klanten aanspreekt
- hoeveel tekst op de pagina’s en hoe foto’s worden ingezet (verdeling tussen tekst & images)
- de onderwerpen van je pagina’s
Deze elementen spelen een rol, ook al lijken die in jouw ogen heel klein. Ik kan het illustreren met een voorbeeld. Wanneer ik in de winkel een keuze ga maken voor een bepaald product dan speelt op dat moment de verpakking een rol in mijn keuze. Wanneer ik een biertje of een wijn uitzoek dan is voor mij het etiket bepalend of ik die fles overweeg om te kopen of niet. Maar niet alleen het kleurgebruik of de illustratie op de fles. Hoe is het etiket opgebouwd, is het rustig of een wirwar aan informatie? Welke lettertypes worden gebruikt (modern of ouderwets), welke woorden worden gebruikt (statig of hip?)? Het totaal geeft je een idee van het merk en het product en dus de identiteit van dat merk.
Wanneer je dus aan de slag gaat, met bijvoorbeeld een etiket, is het dus belangrijk om je doelgroep voor ogen te houden. Zij moeten zich namelijk aangetrokken voelen. En die doelgroep hoeft niet dezelfde voorkeuren te hebben als jij!
IDENTITEIT IS ALLES OMVATTEND
Wanneer je met je (online) identiteit en branding bezig bent moet je dus niet alleen kijken naar je homepage en welke foto je daar graag ziet, maar je moet alles in een groot geheel zien. Al je communicatiekanalen samen bepalen je online identiteit, dus ook je visitekaartjes & flyers, PPT presentatie, Facebook, Instagram en elk ander kanaal wat je inzet.
Kijk niet alleen naar wat je mooi vindt, maar ook naar hoe het online en offline overkomt? Niet ieder lettertype is bijvoorbeeld even goed en makkelijk leesbaar. Dit speelt allemaal mee in de ervaring en dus identiteit waarmee iemand jouw merk associeert.
Houd al je communicatie uitingen dus naast elkaar en let er goed op dat ze dezelfde boodschap overbrengen. Jouw klanten moeten jouw bedrijf in al je communicatie herkennen. Maar niet alleen dat, ook moet het gevoel en de associatie met jouw merk gelijk zijn, over alle kanalen heen.
Wil je eens een check om te zien wat wij denken over de inzet van jouw identiteit? Laat het ons weten! We denken graag met je mee. Lees ook onze whitepaper over identiteit.