
Wanneer je aan je communicatie uitingen gaat beginnen zijn er veel stappen die al duidelijk moeten zijn.
Hoe je naar je klanten wilt communiceren is daar zeker niet de minste van. Een onderdeel hiervan is je branding.
Al je uitingen zijn een weerspiegeling van je identiteit en dus je branding. Een ding wat je goed in de gaten moet houden wanneer je met je branding en communicatie bezig bent is wat je wilt uitstralen. Hoe wil jij op je eindgebruiker / klanten overkomen?
Dit zet je vervolgens om in branding / corporate identity / huisstijl.
VERANDERENDE TIJDEN
Natuurlijk blijft niet alles gelijk! Heb je nog wel eens een website uit de jaren ’90 gezien? Het is nu moeilijk voor te stellen dat we op deze manier nog zouden communiceren met onze doelgroep, gelukkig 😉
Retro is nu hip, maar hoe graag we ook terugverwijzen naar verloren tijden, je ziet dat de huidige retro stijl niet gelijk is aan de jaren 70-80-90. Gelijke stijlelementen worden gebruikt, maar er heeft duidelijk een update plaatsgevonden. Het werkt eigenlijk net als in de mode, alles komt terug, maar toch net op een andere manier.
Door de jaren heen zie je altijd bepaalde elementen die heel erg onder invloed zijn van trends. Enkele hiervan zijn:
- kleurgebruik
- lettertypegebruik
- taalgebruik
- opbouw en opzet van websites
- animaties / illustraties
MOET IK MEE VERANDEREN OF NIET?
Je hoort dit wel vaker van ons maar ook hierin is niet 1 juist antwoord te geven. Het is belangrijk om naar jezelf, je product of dienst en je doelgroep te kijken. Een paar vragen die je in je beslissing kunnen helpen:
- Wie is mijn doelgroep en hoe wil ik met hen communiceren?
- Hoe belangrijk is het om ‘met de tijd mee te gaan’?
- Wil jij je juist identificeren met een trend?
- Hoe gevaarlijk is het voor jouw image ten opzichte van jouw doelgroep wanneer je niet de laatste trends weerspiegelt?
- Wie zijn mijn concurrenten en wat doen / hebben zij?
Dit zijn allemaal vragen die meespelen in de beslissing of je wel of niet met iedere trend mee moet / wil waaien.
SANITY CHECK
Hoewel de beslissing persoonlijk is, zit wel overal een houdbaarheidsdatum op, en dus ook bij je branding. Het is goed om een keer in de zoveel tijd nog eens een check te doen. Het is niet altijd noodzakelijk om het roer helemaal om te gooien, maar een kleine sanity check en update kan nooit kwaad.
Ik hoor je al denken, hoe vaak doe ik dit dan? Dit ligt aan wat je wilt uitstralen en welke doelgroep je wilt aanspreken.
Is jouw doelgroep bijvoorbeeld high tech of super modieus, dan kun je niet aankomen met een website die ouderwets oogt en voelt. Het zal jouw doelgroep niet aanspreken, en daardoor bereik je hun niet. En dit is immers wat je wilt.
Wil je hier graag iets meer over weten, heb je twijfels over je aanpak of wil je graag wat feedback van ons? Laat het ons weten, dan kunnen we kijken wat we voor je kunnen doen!