
Vandaag wil ik het met jullie hebben over creativiteit! Voor mij een belangrijk begrip en het fundament van Morse. Waar denk jij aan als je aan creativiteit denkt? Schilderen en knutselen? Al ping pongend nadenken over de volgende marketing strategie? Klinkt leuk right? Vooral gewoon leuk. Als je tijd hebt. Ik durf het tegendeel te beweren. Creativiteit zou de basis moeten zijn van je eigen onderneming. Het is je drijfveer en inspiratie. Laten we de mythes uit de weg ruimen!
CREATIVITEIT IS ALLEEN MAAR ‘LEUK’
Zodra het woord ‘creativiteit’ valt zie ik mensen denken aan creatief bezig zijn in de tuin of in huis. Zelf spulletjes maken. DIY. En ja, dat is creatief. Althans dat kán het zijn. Maar het is zoveel breder, het omvat zoveel meer. Weet je hoe de Van Dale creativiteit omschrijft? ‘Scheppend vermogen’. Juist ja. Door creatief te denken zorg je voor nieuwe ideeën & invalshoeken. Het stimuleert vernieuwing & verandering. Stilstand is namelijk achteruitgang. Er is zo veel mogelijk: je kunt niet alleen vooruit, maar ook (schuin) omhoog, rond, naar links of in een bocht!
CREATIEF IS ONPRODUCTIEF
Nee, onder creativiteit verstaan wij niet gezellig een uur ping pongen en 5 minuten over werk babbelen. Creatief zijn is wel kaders los laten. De tijd nemen om te kijken en te luisteren. Je luistert en kijkt niet om een antwoord te geven. Luister en kijk om te begrijpen. Laat los wat je denkt te weten. Ja, creativiteit vergt wat ruimte en tijd. Maar creatief zijn is absoluut niet ‘relaxen en kijken wat er komt aanwaaien’. Creatief zijn betekent inspireren, triggeren, motiveren. Open minded zijn, om je heen kijken, out of the box denken. Creativiteit kost héél veel energie!
CREATIVITEIT KUN JE OVERNEMEN
Zoals ik al aangaf zorgt creativiteit voor verandering & vernieuwing. Creatief zijn is niet een creatief idee overnemen. Ik zal een concreet voorbeeld noemen. Vraag eens een gerenommeerde tattoo artiest wat hij of zij vindt van het kopieëren van een tattoo. Ik weet wat het antwoord gaat zijn. Het kopieëren van een tattoo is not done. Hoe mooi het ontwerp ook is. Een kopie op jouw lijf zetten, doet het origineel geen recht. Je kunt het gebruiken als inspiratie. Maar kies uiteindelijk voor een ontwerp dat bij jou past. En bij de plek waar je het wilt laten zetten. En bij de artiest die het gaat zetten. Dan krijg je het beste resultaat. En zo werkt het ook: Leer van het werk van anderen, maar kopieer het niet. Laat je inspireren, maar wees creatief en maak je eigen eindresultaat. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Maar de winst houdt ergens op als iedereen dezelfde wielen produceert.
HET OVERKOMT JE
Nee. Was het maar zo’n feest. Natuurlijk: Soms rijd ik in de auto, of zit ik in de trein en opeens krijg ik een fantastisch idee. Maar dat is niet alles. Dat is een goed idee hebben. Het start met een goed idee. Creativiteit komt om de hoek kijken bij de uitwerking. Je hebt het in alle stappen van het proces nodig.
CREATIEF IS ALTERNATIEF
Nee hoor, je hoeft geen superhip online agency te zijn om ruimte te maken voor creativiteit. Iedereen, elk bedrijf of ondernemer, kan hier plaats voor maken. Sterker nog: Als je dit niet doet, loop je vast. Om vooruit te komen en je te onderscheiden van je concurrenten, wil je vernieuwend zijn. Je wilt niet in voetsporen van anderen lopen. Je wilt ze inhalen. Beter zijn!
Ben je al geïnspireerd? Volgende week bespreken we of je creativiteit kunt afdwingen.