
Tegenwoordig is het de standaard om je website zo te ontwerpen dat deze zowel op desktop, tablet en mobile te gebruiken is. Voorheen werd er vaak een aparte website voor mobile ontworpen, die kon je dan vinden op de websites specifiek gebouwd voor mobiel (te herkennen aan de m. in de URL). Maar gelukkig is die tijd voorbij :). Sindsdien worden je als ondernemer/ website onderhouder/ marketeer echter steeds termen als responsiveness naar je hoofd gegooid. De verwachting is ook dat je er iets mee doet of op zijn minst een mening over uit, want waar ben je tegenwoordig zonder een responsive website???
WAT HOUDT DE TERM ‘RESPONSIVE’ NOU EIGENLIJK IN?
Een mening vormen doen we graag, maar dan moeten we natuurlijk wel weten waarover ;). Responsiveness slaat op de mate waarin jouw website meeschaalt met het device waarop je deze bekijkt. Maar nu raak ik meteen een punt. Wanneer je namelijk alleen meeschaalt dan ben je niet responsive aan het werken, maar dan maak je je website enkel schaalbaar.
Wanneer je echt een responsive website ontwerpt dan kijk je naar de verschillende devices waarop je wilt dat jouw klanten je website gaan gebruiken en dan voer je per device optimalisaties toe. Dit is onder andere het schalen van images, en het compacter maken van blokken en lettertypes.
Maar dit is niet alles. In het personaliseren per device kun je heel ver gaan. Je kunt bijvoorbeeld je content aanpassen naar kleinere krachtigere teksten geschikt specifiek voor tablet of mobile. Maar je maakt zelfs keuzes in het soort informatie dat je beschikbaar wilt maken voor je eindgebruiker en natuurlijk de manier waarop. In die zin gaat responsiveness over personaliseren en hoe je jouw klanten kanaalspecifiek wilt aanspreken. Het is dus veel groter dan schaalbaarheid alleen. Personalisatie, userfriendliness en UX zijn dus key in een responsive website.
DUS WAT OF HOE MOET IK HET TOEPASSEN??
Dat is altijd de hamvraag. Maar zoals bij veel van deze dingen is hier niet 1 correct antwoord op. Om te bepalen of je voor responsive of schaalbaar wilt gaan moet je naar je bedrijf kijken. In hoeverre wil ik mensen specifiek aanspreken en hier ook tijd en moeite in steken? Want er is ook een verschil tussen basic responsive en het device specifiek optimaal aanspreken van jouw klanten. Een hulp bij deze keuze kan de analytics van jouw website zijn. Hierin kun je veel informatie over jouw bezoekers vinden.
Wil je hier meer over weten, hierover kletsen, of ben je benieuwd hoe wij jou hierin kunnen helpen? Mail ons dan en we gaan hier graag met jou over brainstormen!!
Wil je meer resultaat halen uit je website? Bekijk dan de pagina over ons website advies.