
Make up, gezichtsbehandelingen en ideeën voor leuke kapsels, het internet staat er vol mee. Een boel influencers zagen hun kans schoon op social media en startten met het schrijven, filmen en posten van leuke content. Van product reviews tot tutorials, je kunt het zo gek niet bedenken. Voor een sector die voorheen vooral offline plaatsvond, je wilt producten immers in de winkel testen, is er nu gigantisch veel aandacht online.
Één van de online ontwikkelingen die de beautysector een enorme boost heeft gegeven is de komst van Instagram. Foto’s en video’s geven make-up artiesten en merken voldoende mogelijkheden om hun producten en technieken te presenteren. Je ziet dan ook dat dit kansen biedt voor beginnende merken. Huda Beauty is een onafhankelijk beautymerk dat is opgericht in 2010 door de in Dubai gebaseerde Huda Kattan. In de afgelopen 7 jaar is Huda’s blog en webshop uitgegroeid tot een van de meest gevolgde beautymerken op Instagram, met haar 20,7 miljoen volgers heeft ze er zo’n 5 miljoen meer dan het door het grote Estée Lauder gesteunde MAC.
Needless to say dat Instagram het meest belangrijke kanaal is voor iedereen die op het gebied van beauty wil meedoen. We geven je straks natuurlijk ook nog wat tips om dit makkelijk te doen.
OVERKILL
Maar als er zoveel aandacht is voor beauty op social media, hoe zorg ik dan dat ik opval? Dit is een vraag die je aan jezelf moet blijven stellen, je moet je social fans namelijk altijd iets extra’s kunnen bieden. Als je een nagelstudio hebt en je bent gespecialiseerd in een specifieke stijl, zorg dan dat je deze stijl met regelmaat terug laat komen.
Daarnaast heeft het geen zin om alleen maar foto’s van je producten te tonen. Instagrammers willen zich namelijk altijd identificeren met de beelden die ze zien. Zorg dus dat jouw identiteit in jouw posts goed naar voren komt
TIPS EN TRICKS
HASHTAGS
Maak op Instagram veel gebruik van beauty-gerelateerde hashtags. Kijk naar beautybedrijven waar jij je graag mee wil associëren en kopieer deze. Het is handig als je deze hashtags opslaat in je notities, zo kun je telkens dezelfde hashtag-set gebruiken.
FOTOSTUDIO
#Protip: post je hashtags als comment, zo hoeven je vaste volgers niet steeds alle hashtags mee te lezen.
Probeer de foto’s altijd te maken met dezelfde achtergrond en hetzelfde licht. Zo zorg je ervoor dat er geen kwaliteitsverschil in je posts ontstaat. Fans kunnen jouw producten of resultaten dan goed inschatten en weten welke kwaliteit ze kunnen verwachten.
#Protip: Richt een hoekje in waarin je de foto’s altijd kan maken. Zo heb je je eigen kleine fotostudio en ben je verzekerd van kwalitatieve foto’s.
APPS GALORE
Op Instagram zijn apps je beste vriend. Er zijn verschillende apps die ervoor zorgen dat jouw content op z’n best is. Ik ben zelf erg fan van Hootsuite Enhance, die ook nog eens een koppeling heeft met de social tool. Daarnaast gebruiken echte hobby fotografen graag de app VSCO Cam. Deze gratis app is een van de sterkste foto bewerk apps die je kunt krijgen.
#protip: Investeer in Adobe Photoshop/Lightroom. Deze app installeer je ook op je telefoon en je creëert de meest professionele foto’s.
Twijfel dus niet om met jouw beautybedrijf de stap te zetten naar social media en dan vooral naar Instagram. Het is belangrijk dat je de lat vooral niet te hoog legt voor jezelf. Het is belangrijk dat je het vol kunt houden om met regelmaat te posten. Ben je op zoek naar hulp of advies voor jouw beautybedrijf? Twijfel dan niet en vraag een gesprek met ons aan. We kijken dan samen naar de mogelijkheden.